EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB |
|
|
|
1986
24-25 mei
Het huwelijk van Frau Gerlinde Andres had ook voor EMAC gevolgen. Zij verliet haar post op het Fremdenverkehrsamt in Schweich en vestigde zich in het Schwarzwald, waar zij een nog betere baan kreeg aangeboden. Schweich ging in de race voor een vervanger en wij begonnen onze zorg voor de Vierlandenrit organisatie te delen met Reinert Oth, die al bij Frau Andres werkte, en die nu als plaatsvervanger naar voren werd geschoven. Voor ons was het een fijne vent om mee samen te werken, maar zelf ambieerde hij de functie niet. Met behulp van ook Frau Ute Wagner reserveerden we 480 overnachtingen, en ondertussen werd Lothar Melchior als Verkehrsamtleiter in dienst genomen. De slaapplaatsen werden door Frans Klaassen en Martien van Eerd bij Balter in Losheim afgehaald en door Jan Teunisse en Martien van Eerd in de enveloppen gedaan.
De rit werd in drie dagen uitgezet door Johan van Ojen en Martien van Eerd, en in drie dagen gecontroleerd door Frans Klaassen en Ambro Slegers in de auto van Martien van Eerd, die bestuurd werd door Johan van Ojen. De eerste etappe van Eindhoven naar Alken werd evenals de laatste etappe van Valmeer naar Eindhoven uitgezet door Rieky en Ambro Slegers en Martien van Eerd.
De eerste dag liep de rit via Alken naar de omgeving van de Baraque Fraiture, waar we in restaurant "Les Casserols " de lunch gebruikte als zelfbedieningsbuffet, nu met de duidelijke afspraak, dat het geen barbecue mocht zijn. Via de vaste tijdcontrole in Weiler, waar Willy Swinkels eerst de toiletten moest schoonmaken, was de finish in Schweich bij de Stephan Andres Brunnen. De tweede dag ging de rit via Anni Thielen naar Balter en vervolgens via Valmeer naar Eindhoven. Er waren 276 deelnemers, waarvan 85 motorrijders.
Aan de start zorgde Tini Jannes en crew weer voor een vlot verloop en onderweg stonden op post: Wim Swinkels, Harry van Galen, Willy Pontenagel, Pierre v.d. Heijden, Jan Fremouw, (2x) Chris Hanique, Sjef Hanique, Toon van Kruisdijk, Sonja en Ad Minten-Buys, Willy Van Nunen, Jos Slegers, Jos Smulders, Frans v.d. Meeren, Jan Teunisse, Piet Vermeulen, Paul Segers, Noud Burman, Rob Vierveijzer, Willy Swinkels, Koos Goossens, Marinus Buys, Jos Hanique en Wim van Hout, die de finish deed. De start werd ook de tweede dag geregeld door Tini Jannes en de finish in Eindhoven stond onder verantwoording van Marinus Buys.
Jos Hanique en Wim van Hout waren op 22 mei al naar Schweich gegaan om er enkele dagen vakantie aan vast te knopen, waarvoor de organisatie op de rekening een post van DM 312,-- terugvond voor 12 overnachtingen.
De rit had de eerste dag een lengte van 377.11 km. en de tweede dag 365.22 km. Winnaar werd bij de automobielen H. Cleven uit Bergeijk en bij de motoren M. Verbruggen uit Hilversum elk met 4 strafpunten. De equipe Spaninks won bij de damesequipes, Henk Schopping was met 9 strafpunten het best geklasseerde Emac-lid. De Motorclubs Nuenen en Budel waren elk met 16 deelnemers de grootste clubs. Voor Gerard Spaninks was het de tiende Vierlandenrit, en H. v.d. Burch Sr. uit Hilversum werd onderscheiden voor 25 jaar deelnemen. De Duitse Mark noteerde 113.5 en de Belgische Frank stond op 5.6. Tijdens de rit was Tjeu Domenie weer chauffeur van Frans Klaassen en Martien van Eerd reed mee in de wagen van Ambro en Rieky Slegers.