EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB |
|
|
|
1973
Op de jaarvergadering was Jan Teunisse in het bestuur gekomen en meteen secretaris geworden. Voor Frans Klaassen alle aanleiding om alle administratieve rompslomp van de Vierlandenrit aan de kersverse secretaris over te dragen. In een spoedcursus werd Jan vertrouwd gemaakt met alle mogelijkheden en moeilijkheden, en verder moest hij het maar uitzoeken. Nieuwe heren, nieuwe wetten zou je denken, maar Jan begon heel tactisch niet meteen met grote veranderingen. De voorbereidingstijd was bovendien erg kort. Het draaide fantastisch. Natuurlijk was de administratie nog handmatig.
In drie dagen tijd hadden Johan van Ojen en Martien van Eerd de rit uitgezet, maar naar later bleek, was (door de haast-) afgeweken van het patroon, dat de rit ieder jaar andersom liep, dus gingen ze weer via Luxemburg heen. De eerste dag haalden ze Diekirch waar in Le Beau Sejour werd overnacht. De tweede dag waren ze in Schweich waar ze ook de sportklasse moesten uitzetten, zodat ze 's avonds in Losheim waren, vanwaar ze na de overnachting, de derde dag, de laatste twee etappes plus de sportklasse konden uitzetten. De eerste vaste rustcontrole was in Tavier, en de vaste rustcontrole in "Rochers du Herou" in Nisramont-La Roche. De vaste tijdcontrole bij Zenners in Brandenbourg werd natuurlijk niet overgeslagen en vanzelfsprekend was de finish bij Junges, waar Jan Teunisse met Grada op het parkeerterrein "Sägekaul" de deelnemers opwachtten.
De tweede dag was de eerste vaste tijdcontrole bij café "Weitblick" in Scheidgen bij Waxweiler. De vaste rustcontrole was bij Balter in Losheim en de laatste vaste tijdcontrole bij dancing Wijnekenshof in Membruggen. De vaste rustcontroles werden verzorgd door Wil van Eerd en familie.
De rit werd weer gecontroleerd door Frans Klaassen en Gerard van Wanrooij, dit jaar in de Peugeot 504 van Martien van Eerd. Als controleposten tijdens de rit fungeerden: Cor Hegge, Wil Schuurmans, Cor en Hans van Ojen, Annie Janssen, Harry van Galen, Leo Smulders, Wil van Eerd, Wim Hermans, Harry Schellekens, Jan Nouwens, Wim en Willy Swinkels, Jos Swinkels, Tinie Swinkels, Jan Teunisse (finish) en start in Schweich, Aard de Vos, Marinus Buys, Fons Verschuuren, Van Dam, Tjeu Domenie, Dennis Mulder en Tini Jannes, die in Eindhoven de finish deed. De start in Eindhoven werd verzorgd door Marinus Buys en Tini Jannes. We waren dit jaar van clubhuis veranderd, zodat start, finish en prijsuitreiking plaats vonden in café "De Korenbeurs", waar bij de prijsuitreiking de zaal te klein bleek en de mensen tot buiten op de stoep stonden. Er waren 263 deelnemers, waarvan 214 auto's en 5 motoren in de tourklasse en 44 auto's in de sportklasse.
Winnaar werd in de tourklasse auto's J. Bakker uit Rotterdam met 13 strafpunten, bij de motoren F. Tempelman uit Nijkerk met 30 strafpunten. In de Sportklasse won G. de Reuver uit Abcoude met 66 strafpunten.
De rit had de eerste dag een lengte van 394 km voor de tour en 442,91 km. voor de sport. De tweede dag respectievelijk 372.78 km. en 442,85 km. Voor de tourklasse was de rit totaal 767 km. In de organisatie reed Johan van Ojen met de Hr. en mevr. Van Dam, met als tweede wagen Fons Verschuuren. Martien van Eerd reed met Gerard van Wanrooij, waarbij ook Tjeu Domenie meereed. Frans Klaassen reed met Dennis Mulder.
In het opkamertje bij Junges werden 's nachts 611 overnachtingen afgerekend waarvan 178 in hotels. Het waren 35 eenpersoons, 251 tweepersoons en 24 driepersoons kamers. In totaal werd met de kosten voor de Verkehrsverein en de vergoeding voor Hermann Schmitt DM. 8000,-- betaald. Mac Mierlo was met 28 equipes de grootste club, gevolgd door Someren (12) en Hilversum (10). Er waren veel merkenprijzen vooral van VW geschonken door Jan van Geffen uit Asten. Ook de nieuwe secretaris had veel advertenties voor het inlichtingenboekje en routebeschrijving bij elkaar gekregen. Martien van Eerd reed dit jaar voor de rit incl. het ophalen van de slaapplaatsen bij Balter 2225 km, waarvoor hij een dubbeltje per km. kreeg. De eerste dag aten in "Rochers de Herou" 264 personen het menu van BEF. 100,-- en de tweede dag bij Balter namen 365 personen het menu van DEM. 7,-- terwijl er nog 40 personen à la carte aten. De verzekering werd voor FL. 5,-- per voertuig afgesloten bij de KNMV.