EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB |
|
|
|
1964
17 en 18 mei
De afstand Eindhoven-Schweich bleek toch aan de lange kant te zijn. Deelnemers klaagden over het zo laat binnenkomen in Schweich, iets wat zich in 1963 nog meer aftekende, omdat de rit de eerste dag over Luxemburg liep, hetgeen altijd een langere route geeft. Dus werd geprobeerd de finish korter bij te halen en de voorzitter startte al vroeg onderhandelingen met Bitburg en Kyllburg, doch nadat de Verkehrsvereinen vergaderd hadden bleek, dat het in de Kreis niet mogelijk was onze mensen onder te brengen. De Pinksterdagen waren toch al overvol. Als we naar een andere datum konden uitwijken waren er wel mogelijkheden, maar we meenden vast te zitten aan Pinksteren met name voor de zakenlieden, die zaterdags hun zaak open moesten hebben. Dus bleven we in Schweich, waar Hermann Schmitt in februari werd gevraagd maar vast uit te zien naar 400 bedden. Het werden 25 eenpersoons, 145 tweepersoons en 10 driepersoons kamers. Verschillende deelnemers hadden echter al rechtstreeks hun bed van vorig jaar gereserveerd, terwijl een groep deelnemers uit Venlo, waar onze drukker Van Spijk een deelnemersveld had opgebouwd, maar liefst 20 tweepersoons kamers rechtstreeks had gereserveerd. Ook nu werd bijgehouden waar de deelnemers sliepen. We konden dan ook controleren wie er vergeten was te betalen.
De deelnemers betaalden via ons aan de Schweicher Verkehrsverein FL. 1,-- reservering per bed, maar moesten de overnachting en ontbijt zelf betalen.
In de Mercedes van Johan van Ojen reden, Frans Klaassen, Martien van Eerd en Jan Wullems de nachtelijke Hornelandrally, om eens te zien of we daar iets konden leren. Het daar gebezigde systeem van cirkels met punt voor de kaartleesritten werd door ons overgenomen voor de sportklasse in de Vierlandenrit. Voor het tijdens de rit narijden door Johan van Ojen moest voor dit gedeelte wel een routebeschrijving worden gemaakt.
De rit liep de eerste dag via Vijlen in Limburg en zo langs Olzheim en Spanghdalem naar Schweich. De eerste deelnemer kwam daar al om halfvier aan, dank zij de korte route, en omdat het gemiddelde voor de toerklassers van 36 naar 40 was gebracht. De sportklassers reden met een gemiddelde van 44. De vaste rust was bij Juchems in Olzheim, waarin de kegelzaal al pogingen werden gedaan tot het verstrekken van een warme maaltijd. De tweede dag was de rust in Recht, waar ook een warme maaltijd werd geserveerd. Als controleposten fungeerden W. Nouens, Cor Scheepers en zijn zoon, W. van Zandvoort, Antoon Hoevenaars, Wim van Hout, Wim Schuurman, Wil Schuurman, Wim Swinkels, Willy Swinkels, Jan van Halen, Jan Wouters, Marinus Vervoort en de dames Jansen-Donkers, die bij Junges de finish deden.
In Luxemburg stond in Larochette Mevr. Staals, en de tweede dag werd bij Genk een post bezet door Wim Hermans, terwijl de finish bij de Korenbeurs weer werd "bemand" door de dames Jansen-Donkers. Er waren weer de bekende serviceploegen van Jannes (2), de takelwagen van Janus v.d. Meulen en de accuservice van ACIFIT.
Er waren 153 deelnemers, waarvan in de toerklasse 89 auto's en 22 motoren, in de sportklasse 29 auto's en 13 motoren, met als winnaars weer de Reuver en Vink. In de toerklasse won Jansen uit Venlo bij de auto's en Jan Teunisse bij de motoren. Mac Mierlo won weer de prijs voor de club met de meeste deelnemers en de verstkomende club was weer Hilversum. Het uitzetten nam vier dagen in beslag, en het controleren kon in drie dagen met overnachtingen in Wittlich en Luik, waar o.a. de Schotse bar "Le Kilt" bezocht werd. De aanrijding die Johan van Ojen verleden jaar had kwam voor het gerecht en Gerard van Wanrooij, die ondertussen secretaris van T.M.C. was geworden ging mee naar de rechtszitting in Diekirch. De rechter kwam er echter niet uit, en de charmante officier van Justitie vond een reconstructie en zitting op locatie noodzakelijk. We gebruikten de reis en passant om een gedeelte van de rit uit te zetten.
De rit werd ook dit jaar gecontroleerd door Frans Klaassen en Frans op den Buijs. De leden van TMC kregen FL. 15,-- korting terwijl de leden van Mierlo FL. 10,-- en die van Hilversum FL. 5,-- korting kregen.
In het Eindhovens Dagblad kwam onder de rubriek "Onze gast vandaag" Johan van Ojen aan het woord over "zijn" 4-Landenrit.
Het was een mooi promotiestukje, en ons succes kreeg in de motor- en autosport steeds meer bekendheid, maar natuurlijk ook na- ijver. Was de MCE al begonnen met de Fakkelrit, de Kempenrijders uit Eindhoven (RAC Zuid) maakte tijdens onze rit en de prijsuitreiking reclame voor hun eerste 24-uurs Rally EINDHOVEN-LUIK-EINDHOVEN, die op 18 juni voor het eerst van start zou gaan, als vervanger van de vroegere Fakkelrally Bayeux-Eindhoven. Zij pretendeerde de enigste Autoclub in Eindhoven te zijn, en vonden natuurlijk dat die motorclubjes, die in hun ogen zwarte ritten organiseerden, bezig waren op hun terrein. Met lede ogen zagen ze natuurlijk ook wel, dat er veel auto's meereden. Ofschoon we 20 deelnemers minder hadden dan in 1963, en we veel slecht wegdek hadden vanwege de vorstschade lieten we ons niet ontmoedigen. Wij sloten deze rit af met een grandioze prijsuitreiking, waarop een door Jan de Haan beschikbaar gestelde keukenuitzet werd verloot, en waarbij weer een 4-Landenritfilm werd vertoond. De Belgische frank stond op 7.26 en de DM noteerde 91.10. Voor de tweede keer in successie wonnen Frans Klaassen en Martien van Eerd de Fakkelrally van MCE.